Szkoła Podstawowa w Płonce im. Władysława Kwiecińskiego "Lubicza"

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 746316
  • Do końca roku: 245 dni
  • Do wakacji: 52 dni

Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

Kartka z kalendarza

Ekoprogram "Ocalimy Świat!" - pierwszy etap realizacji: październik 2022/luty 2023

   Prezentujemy działania pierwszego etapu realizacji programu ekologicznego "Ocalimy Świat!", które miały miejsce na przestrzeni pierwszego półrocza roku szkolnego 2022/2023.

   W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła przystąpiła do realizacji ekoprogramu "Ocalimy Świat!". Jego celem jest:

1. Podnoszenie świadomości i wiedzy uczniów na temat problemów ekologicznych, ich przyczyn oraz działań na rzecz środowiska i ratowania klimatu.

2. Podnoszenie kompetencji społecznych oraz kształtowania prawego charakteru dzieci i młodzieży w oparciu o uniwersalne wartości moralne, takie jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, solidarność, samodyscyplina, umiar i mądrość. 

3. Rozwijanie zainteresowań literaturą piękną i literaturą faktu jako znakomitym źródłem wiedzy i inspiracją do refleksji nad złożonością świata, problemami ekologicznymi, zagadnieniami moralnymi, a także źródłem przyjemności obcowania z postaciami literackimi i frapującą fabułą. 

4. Rozwijanie umiejetności językowych poprzez lekturę/słuchanie dzieł literackich i literatury edukacyjnej oraz czynny udział w dyskusjach i realizacji projektów.

5. Zapoznanie uczniów z praktycznymi narzędziami cyfrowymi i ukazanie im ich zastosowań na rzecz wspólnego dobra i ochrony życia na Ziemi.

6. Zapewnienie uczniom ciekawych zadań projektowych.

7. Rozwijanie kreatywności, samodzielności oraz umiejętności współpracy przy realizacji samodzielnych projektów proekologicznych.

   W ramach projektu "Ocalimy Świat!" zostały przeprowadzone zajęcia edukacyjne w klasach I-VIII w oparciu o zbiory opowiadań: "Oddech smoka" (klasy I-III), "Latający talerz" (klasy IV-VI) i "Sieci widmo" (klasy VII-VIII). W pierwszym etapie programu uczniowie mogli wysłuchać poszczególnych opowiadań czytanych przez nauczycieli-trenerów, którzy nastepnie w oparciu o nie, przeprowadzali lub przeprowadzą w najbliższym czasie lekcje tematycznie związane z nimi. Na lekcjach poruszane były problemy ekologiczne i sposoby ich rozwiązania. Omawiano też wybrane wartości moralne. Odbywały się one w oparciu o przygotowane przez autorów programu scenariusze, odpowiednio modyfikowane i dostosowywane przez prowadzących zajęcia nauczycieli.

   Oddzielną formą kształtowania postaw ekologicznych była praktyka oparta o idee wykorztystania technik gamingowych na zajęciach. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu gry ekologicznej "Ekohakaton", która była poznawana przez uczniów klas starszych w miarę powstawania jej kolejnych rozdziałów. Uniwersum gry znakomicie wpisało się w cykl zajęć i zabawa z nią okazała się bardzo atrakcyjną dla uczestników częścią programu. Obecnie czekamy na kolejne trzy rozdziały "Ekohakatona". 

   Wymieniliśmy tylko część z realizowanych działań. Lekcje oparte na scenariuszach, prace plastyczne wykonywane przez najmłodszych, pogadanki na lekcjach wychowawczych to kolejne z nich. Poniżej możecie zobaczyć część dokumentacji fotograficznej z której w maju powstanie prezentacja podsumowująca całość ekoprogramu.

Autor: Jolanta Gorczyca, Tomasz Wypych